1986. november 17-én a Japan Airlines 1628-as teherszállító járata, egy Boeing 747-200F, szokatlan észlelést jelentett az alaszkai légtérben. A repülőgép Párizsból tartott Tokióba, és az eset az Anchorage felé vezető szakaszon történt.
Az észlelés részletei
A pilóta beszámolója
A járat kapitánya, Kenju Terauchi, aki több mint 10 000 repült órával rendelkező tapasztalt pilóta volt, három ismeretlen objektumot észlelt a repülőgép közelében. Két kisebb tárgyat és egy nagyobb, „anyahajó” méretűt írt le, amely kétszer akkora volt, mint egy repülőgép-hordozó. Az objektumok fényesek voltak, és követték a repülőgépet mintegy 640 kilométeren keresztül.
A radar és más repülőgépek észlelései
Az Anchorage-i Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) radarjai csak a JAL 1628-as járatát észlelték, más objektumokat nem. Két közeli repülőgép, egy United Airlines járat és egy C-130-as katonai szállítógép szintén nem észlelt semmilyen rendellenességet sem vizuálisan, sem radaron keresztül.
A hivatalos vizsgálat és magyarázatok
Az FAA vizsgálata során Terauchit „UFO ismétlőként” jellemezték, mivel korábban is jelentett hasonló észleléseket. Egyes csillagászok és kutatók, például Philip J. Klass, úgy vélték, hogy a pilóta valószínűleg a Jupiter és a Mars bolygókat nézte UFO-nak, mivel azok akkoriban fényesen látszottak az égen. Az FAA radaradatai és a személyzet interjúi közötti ellentmondások tovább növelték a kételyeket az esemény hitelességével kapcsolatban.
Az eset utóélete és jelentősége
Bár az eset hivatalos magyarázata szerint nem történt semmi rendkívüli, a JAL 1628-as járat észlelése az egyik legismertebb és legtöbbet vitatott UFO-eset lett a repülés történetében. A történet számos dokumentumfilmben és könyvben szerepelt, és továbbra is vita tárgyát képezi a szakértők és az érdeklődők körében.