1978. október 21-én az ausztráliai Bass-szoros felett egy fiatal pilóta, Frederick Valentich, nyomtalanul eltűnt egy Cessna 182L típusú kisrepülőgéppel. Az eset azóta is az egyik legismertebb és legtöbbet vitatott repülési rejtély, amely számos elméletet és spekulációt szült, különösen az UFO-kutatók körében.
A pilóta és a repülés háttere
Frederick Valentich 1958. június 9-én született, és szenvedélyesen érdeklődött a repülés iránt. Körülbelül 150 óra repülési tapasztalattal rendelkezett, és rendelkezett egy negyedik osztályú műszeres minősítéssel, amely lehetővé tette számára az éjszakai repülést, de csak vizuális meteorológiai körülmények között. Kétszer próbált csatlakozni a Királyi Ausztrál Légierőhöz (RAAF), de mindkét alkalommal elutasították elégtelen tanulmányi eredményei miatt. Valentich tagja volt a RAAF Légikiképző Hadtestének, és eltökélt szándéka volt, hogy karriert építsen az aviatikában.
A végzetes napon Valentich egy 125 tengeri mérföldes (232 km) gyakorlórepülést hajtott végre egy Cessna 182L típusú kisrepülőgéppel, amelyet a VH-DSJ lajstromszámmal regisztráltak. A repülés célja az volt, hogy Moorabbin repülőteréről King Islandre repüljön.
Az eltűnés körülményei
Este 7:06-kor Valentich rádión jelentkezett a Melbourne-i légiforgalmi irányításnál, és arról számolt be, hogy egy ismeretlen repülőgép kíséri őt körülbelül 300 méterrel felette. Elmondása szerint az objektum négy fényes leszállófénnyel rendelkezett, és nagy sebességgel mozgott. Valentich azt is közölte, hogy az objektum „köröz” felette, és fényes fémes felülete van, valamint egy zöld fény világít rajta.
A rádiókapcsolat során Valentich motorproblémákról is beszámolt. Amikor az irányítás megkérdezte, hogy azonosítani tudja-e az objektumot, válasza az volt: „Ez nem egy repülőgép.” A kommunikációt ezután egy ismeretlen „fémes” zaj szakította meg, és többé nem sikerült kapcsolatba lépni vele.
Keresés és mentés
Az eltűnés után azonnal megkezdődött a keresési és mentési művelet, amelyben a Királyi Ausztrál Légierő (RAAF) és több civil repülőgép is részt vett. A keresés több mint 1 000 négyzetmérföldet (2 600 km²) fedett le, de sem Valentich, sem a repülőgépének nyomát nem találták meg. A keresést négy nap után, október 25-én hivatalosan is befejezték.
Hivatalos vizsgálat
Az Ausztrál Közlekedési Minisztérium által végzett hivatalos vizsgálat nem tudta meghatározni az eltűnés okát, de feltételezték, hogy az eset halálos kimenetelű volt Valentich számára. Öt évvel az eltűnés után, 1983 júliusában egy motorburkolat-darabot sodort partra a víz a Flinders-szigeten. A vizsgálatok szerint a darab valószínűleg egy Cessna 182 típusú repülőgépből származott, de nem lehetett egyértelműen megállapítani, hogy az Valentich gépéhez tartozott-e.
Lehetséges magyarázatok
Diszorientáció és baleset
Egyes hivatalos források szerint Valentich dezorientálódott, és saját repülőgépének fényeit vagy egy közeli sziget fényeit látta visszatükröződni a vízen, miközben fejjel lefelé repült. Ez a téves észlelés vezethetett a balesethez.
Önszántából történő eltűnés
Más elméletek szerint Valentich szándékosan tűnt el, esetleg új életet akart kezdeni. Ezt alátámasztja, hogy a repülés célját illetően ellentmondásos információkat adott, és nem jelentette be érkezését a King Island-i repülőtérnek.
UFO-elméletek
Valentich eltűnése számos UFO-elméletet is szült. Egyes szemtanúk állítása szerint az eltűnés éjszakáján zöld fényt láttak az égen, amely megegyezett Valentich leírásával. Egy Roy Manifold nevű vízvezeték-szerelő pedig fényképeket készített egy ismeretlen tárgyról a tenger felett, amelyet később egyesek UFO-nak véltek. Azonban az ilyen elméleteket a hivatalos szervek nem erősítették meg, és más magyarázatokat is lehetségesnek tartanak.
Végszó
Frederick Valentich eltűnése azóta is megoldatlan rejtély maradt. Bár számos elmélet született az esetről, egyik sem nyert egyértelmű bizonyítást. Az eset továbbra is foglalkoztatja a repülés szerelmeseit, a kutatókat és az UFO-hívőket egyaránt.
Kép forrása: https://www.borderlinez.com/2024/06/24/frederick-valentich/